• وبلاگ : با ولايت
  • يادداشت : فلسفه ولايت فقيه چيست؟
  • نظرات : 5 خصوصي ، 66 عمومي
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5      >
     
    بسيار عالي . به اميد آنکه همه پشت رهبر و يار او باشيم. يا صاحب الزمان ادرکني...

    وبلاگ زيبايي بود . با اجازه لينكتون كردم.

    من كاملا با شما موافقم . شعار من اينه كه اگه سيد علي خون بخواد من بهش جون ميدم.

    فقط چيزي يادتون باشه ، مواظب باشيد كه از سيد علي عزيزمون جلو نزنيد وگرنه امكان داره ما هم باعث رنجش اقا بشيم.

    موفق باشيد.

    + منتقد 
    خب اگر چهارده معصوم حق همه کاري داشتند اين بود که امام معصوم بود و اين نعمتي هست که خدا به ايشان داده. اما آيت الله خامنه اي که معصوم نيست؟ پس نبايد اختيارات چهارده معصوم را داشته باشد.
    پاسخ

    چند نكته : اول اينكه هيچ كس حق هر كاري را ندارد! معناى ولايت مطلقه اين نيست كه فقيه مجاز است هر كارى خواست، بكند تا موجب شود برخى ـ براى خدشه به اين نظريه ـ بگويند: طبق «ولايت مطلقه» فقيه مى تواند توحيد يا يكى از اصول و ضروريات دين را انكار يا متوقف نمايد! تشريع ولايت فقيه براى حفظ اسلام است. اگر فقيه مجاز به انكار اصول دين باشد، چه چيز براى دين باقى مى ماند، تا او وظيفه حفظ و نگهبانى آن را داشته باشد؟! قيد «مطلقه» در مقابل نظر كسانى است كه معتقدند فقيه فقط در موارد ضرورى حق تصرف و دخالت دارد. پس اگر براى زيباسازى شهر نياز به تخريب خانه اى باشد ـ چون چنين چيزى ضرورى نيست ـ فقيه نمى تواند دستور تخريب آن را صادر كند. اين فقها به ولايت مقيد ـ نه مطلق ـ معتقدند، برخلاف معتقدان به ولايت مطلقه فقيه، كه تمامى موارد نياز جامعه اسلامى را ـ چه اضطرارى و چه غيراضطرارى ـ در قلمرو تصرفات شرعى فقيه مى دانند.دوم اينكه اگر منظورتون اختيارات ولايي هست آيت الله خامنه اي تنها اين اختيار را ندارند . شصت زعيم قبل از ايشان هم اين اختيارات را داشتند. پس اين اختيارات متعلق به جريان ولايت است نه شخص .سوم اينكه دو نوع عصمت داريم : اكتسابي و انتصابي . كه براي جايگاه ولايت فقيه عصمت اكتسابي اثبات ميشود. بطوري كه نظر خود آيت الله خامنه اي اين است كه ولي فقيه با يك گناه به خودي خود عزل خواهد شد.امام خمينى(قدس سره) معتقد بودند تمام اختياراتى كه ولىّ معصوم داراست، ولىّ فقيه نيز همان اختيارات را دارد. مگر اينكه چيزى استثنا شده باشد. امام فرموده اند: «اصل اين است كه فقيهِ داراى شرايط حاكميت ـ در عصر غيبت ـهمان اختيارات وسيع معصوم را داشته باشد، مگر آنكه دليل خاصى داشته باشيم كه فلان امر از اختصاصات ولىّ معصوم است.» از جمله جهاد ابتدايى كه مشهور بين فقها اين است كه از اختصاصات ولىّ معصوم مى باشد.

    سلام يا علي مددي

    جدا راست ميگيد ... از غربت ولايت فقيه همين بس كه از سرچ ولايت فقيه به يك وبلاگ مي رسيم كه پستش مربوط به دوسال پيشه ... امروز بر سر ولايت چه مي اورند ...

    منم با سرچ ولايت فقيه تو گوگل سر از وبلاگ شما در اوردم ... استفاده كردم ... ممنون

    + مهدي 
    http://enghelab-57.blogfa.com/post-13.aspx
    پاسخ

    اين بنده خدا سر عدم درك درست يك جمله ، كلي نتيجه گيري اشتباه كرده. ما هنوز هم حكومت اسلامي نداريم. از جمهوري اسلامي تا جكومت اسلامي زمين تا آسمان فاصله استت.

    با عرض سلام قدم در راه سختي گذاشته ايد.از خداوند منان طلب توفيقات روز افزون دارم .اينكه با متانت جواب بعصي از اظهار نظر هاي تند رو مي ديد ممنونم

    وبلاگتون رو لينك مي كنم اگه قابل مي دونيد وبلاگ اين حقير رو هم كه سعي در شناسوندن بهتر اسلام عزيز داره رو لينك كنيد. وسلام علي من اتبع الهدي

    پاسخ

    سلام . ممنونم. لينك شديد.
    + سياوش 

    با سلام.

    اگر واقعاً ولايت انتصابيه چرا از اول انقلاب اين رو با مردم مطرح نكردند؟مگر امام نگفتن كه ميزان راي مردم است؟اگه به مردم ميگفتن شما مهجوريد باز هم كسي ميومد تو خيابونا؟اصلاً اگر از جانب خدا انتصاب شده باشند ميشه بفرماييد با كدام حكم و امضاي الهي؟!به نظر من تناقض در اين امر بسيار است.اگر فضاي تهديد و ارعاب در اين زمينه از بين بره بحثهاي جديدتري مطرح ميشه ولي حيف كه يك عده پنبه به گوش و چوب به دستن! با تشكر.با تشكر.

    پاسخ

    سلام داداش . در مقاله اي كه در جواب نظر قبلي معرفي كردم جواب سوال شما هم هست. ما بين خودمون كه بحث ميكنيم خيلي صريح تر و بي پرده تر از اين سوالها صحبت ميكنيم و نتايج خوبي هم ميگيريم. فكر ميكنيم شما هم تصديق كني كه اگر توهين و تمسخر از بحث ها حذف بشه فضاي تهديد هم برداشته ميشه. يكي از بهترين راه ها در جواب به سوالات در رابطه ي ولايت فقيه ، برهان خلف هست كه به راحتي جوابگوي سوالات ذهني ماست. عزيز باشي.
    + من 

    سلام

    مطالب رو خوندم به هيچ وجه جواب سوالاتم رو پيدا نكردم!

    ولي خيلي با جواب دادنت حال كردم.هم مودبانه بود(كه خيلي تو اين مسائل خشك برخورد مي كنن) و هم در جايي كه اطلاع نداشتي اعتراف كردي.همين باعث شد چنتا سوال بپرسم ببينم چي ميگي.

    1.اينكه مي گي ولايت انتصابي است و از طرف خدا .با اين موضوع كه به هر حال من در تعيين كردن ولي فقيه نقش دارم جور در نمي آد.

    شما مي گي خبرگان يا همون فقها دنبال ولي مي گردن.و پيداش مي كنن!ولي مردم خبرگان رو تعيين ميكنن.يعني مردم ميگن كي بره دنبال ولي فقيه بگرده!جنتي يا خاتمي!اينو مردم تعيين مي كنن.چه طور همچين چيزي ممكنه؟

    اگه اينطور نباشه يعني خدا نور ولايت رو بر هركي در جايگاه رهبري قرار بگيره مي تابونه؟چه من چه شما چه آقاي خامنه اي؟

    و اگر نه. پس حتما خدا فقها رو غيبي هدايت مي كنه كه برن ولي رو پيدا كنن!

    شرمنده بحثم طولانيه چون خيلي سوال دارم!

    2.چه طور ممكنه ولي فقيه خودش در انتخاب افرادي كه صلاحيتش رو تاييد مي كنن نقش داشته باشه؟ اين اصلا عقلاني نيست

    3.قبول داري كه رهبر معصوم نيست؟پس اگر اشتباه كرد بازم نسبت مي ديمش به خدا و امام زمان(ع)!!!!

    4.اگه رهبر اشتباه كرد كي تصحيحش كنه؟افرادي كه خود رهبر در تاييد صلاحيتشون نقش داشته؟

    5.چرا گفته مي شه ولايت مطلقه فقيه!!آيا فردي كه فقيه ميشه تا آخر عمر فقيه مي مونه؟

    شديدا منتظر جوابت هستم.و واسه ديدن جواب به همين جا سر مي زنم. اگر نخواستي نظرم نمايش داده بشه به ميلم جواب بده.

    موفق باشي هم وطن

    پاسخ

    سلام. از لطف شما ممنونم. انتصابي بودن ولي از اصول شيعه هست . در اصطلاح ميگويند : نظر جميع تأمين حجيت و انشاء ولايت نيست بلكه مصداق است و نصب كلي از طرف معصوم است. چون قلم و بيان من خيلي ناقص و ضعيف هست شما را به منبع ارجاع ميدم. مقاله ي آقاي حائري در اين زمينه بسيار جالب و شيوا هست بطوري كه طولاني بودن آن به چشم نمياد. جواب تمام اين سوالات در ان هست. اگر اين سوالات ذهنت را مشغول كرده اين مقاله نوعي حجت براي شماست. قسمت اول : http://www.haerishirazi.ir/showarticle.asp?gid=/0/28/3/70/&id=63 قسمت دوم : http://www.haerishirazi.ir/showarticle.asp?gid=/0/28/3/70/&id=64 قسمت سوم : http://www.haerishirazi.ir/showarticle.asp?gid=/0/28/3/70/&id=65موفق و مويد باشي.
    + شريف 
    سلام
    اولا ولايت فقيه از نظر دلايل عقلي و نقلي بايد براي هر کسي که دنبال مقوله اي با اين گستردگي فقهي است ، ثابت شود.
    صرفاً نبايد فقط از نظر ساختار سياسي آن را بررسي کرد زيرا که ابعاد عقلي آن بسار گسترده تر از آن است بدون دلايل نقلي آن را بررسي کرد.
    خب ، تا اينجا که بايد به اثبات اين دو دليل که موازي هم ديگر هستند پرداخت نه تک تک.
    برويد دنبالشان تا بعداً به ادامه بپردازيم.

    پاسخ

    هم موارد عقلي و هم نقلي در اين رابطه در آرشيو اين وبلاگ موجود ميباشد.
    + منتقد 

    مسئله سوم اينكه هيچ كس همتاي حضرت محمد ( ص ) و دوازده امام معصوم ما نيست و نخواهد بود . پس تو را به خدا اينقدر اين شخص را با مولا امير المومنين علي ( ع ) مقايسه نكنيد . نه رفتار ايشان حتي شبيه آن حضرت است و نه نحوه اداره حكومت توسط ايشان .

    براي اثبات اين مطلب بهتر است نگاهي به سيره حضرت در زندگي و اداره حكومت بيندازيد بعد بگوييد ولايت حاضر مشروع است و چنين و چنان .

    پاسخ

    هيچ كس همتاي چهارده معصوم نيست . اما حدود اختيارات ولايت همان است. ولايتي كه امام خامنه اي و شصت و يك ولي فقيه قبل از ايشان داشتند و دارند همان ولايت اميرالمومنين است اما مقام معنوي آنها كمتر از چهارده معصوم است. صحبت هاي احساسي و گنگ كمكي به بحث نميكنه . بهتره روشن تر نظر بديد تا بهتر صحبت كنيم.
    + منتقد 

    آقاي رهسپار بهتره قبل از اينكه امام زمان ( عج ) ظهور كنه از اين كار دست برداريد . اين همه جنايات در حق مردم بيانگر اين است كه ولايت فقيه حال حاضر از طرف خدا منصوب نشده و كاري كه به اذن خدا نباشه ولو تمام عالم با اون موافق باشند مشروعيتي ندارد .

    يا اينكه به واسطه كاري كه مي كنيد نون مي خوريد كه خود بحثي جدا دارد .

    در هر صورت اين رو بهتون بگم بعد از ظهور منجي عالم حضرت مهدي ( عج ) ؛ حجت بر خلق تمام است و اينكه شما بگوييد نمي دانستيم و به ما دروغ گفته بودند و بقيه مي گفتند و ما هم گفتيم كار ساز نيست . قبل از اينكه دير بشه بهتره كمي فكر كنيد . و به راه برگرديد .

    پاسخ

    چه جنايتي در حق مردم ؟ اگه توجه داشته باشيد ما براي اين صحبت ها از امثال شما فحش ميخوريم نه نون. بهتره احاديث حضرت مهدي در باب ولايت فقيه را مرور بفرمائيد.
    + منتقد 

    يه مسئله خيلي خيلي مهم رو فراموش كردي .

    ولايت از طرف خدا به شخصي داده مي شود . نه از طرف مردم .

    دوم تا اونجايي كه من مي دونم بزرگترين مراجع ما مانند آقاي سيستاني و آقاي خراساني از منتقدان ولايت فقيه حاضر هستند .

    پس به جاي اين اراجيف برو دينتو ياد بگير بعد اظهار نظر كن .

    پاسخ

    ولايت از جانب خدا و جانشينان اوست. هيچ يك از مراجع مشكلي با ولايت فقيه ندارند. مشكل آقاي خراساني حدود اختيارات ولي فقيه است.
    با مطلب"هر کس خودش گذشته شو ساخته و آينده شو مي سازه!درمورد سه نوع مديريت و شكست دو نوع مطرح در مقاله به روزم اگه خواستي منو در دفاع منطقي از ولايت فقيه همراهي كني سري به من بزن
    + سياوش 

    با سلام.

    اگر مجلس خبرگان يا حتي مردم اشتباهاً فقيه را انتخاب نمايند تكليف چيست؟آيا ايشان مالك بر جان و مال و ناموس مردم بايد باشند؟حتي در زمان حضرت رسول نيز چنين چيزي نبوده.خداوند بارها به حضرت رسول به عنوان بشير و نذير ياد كرده و تاكيد كرده كه تو بر آنها تسلطي نداري.(لست عليهم بوكيل).برادر عزيزم در مورد اين نظريه خيلي بيشتر بايد تحقيق كرد.در پايان از ادب شما به خاطر پاسختان به يكي از نظرهاي بي ادبانه تشكر ميكن.خدا يارتان.والسلام علي من اتبع هدي.

    پاسخ

    سلام.در اصل ولايت فقيه انتصاب مطرح است نه انتخاب.انشاالله دوره ي جديدي در باب ولايت فقيه شروع خواهم كرد. موفق و مويد باشيد.
     <      1   2   3   4   5      >